Azərbaycan musiqi sənətində qadın səsləri həmişə xüsusi yer tutub. Zəngin və rəngarəng səs tembrləri ilə seçilən Azərbaycan qadın müğənniləri milli musiqi xəzinəmizə misilsiz töhfələr veriblər. Bu gün biz Azərbaycan vokal sənətində qadın səslərinin rolunu, onların inkişaf tarixini və müasir dövrdəki vəziyyətini nəzərdən keçirəcəyik.
Azərbaycan vokal sənətində qadın səslərinin tarixi çox qədimdir. Hələ orta əsrlərdə saray məclislərində və el şənliklərində qadın xanəndələr öz ifaları ilə dinləyiciləri heyran edirdilər. XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində isə Azərbaycan opera sənətinin yaranması ilə qadın səsləri yeni bir mərhələyə qədəm qoydu.
Bu dövrdə Şövkət Məmmədova, Fatma Muxtarova, Həqiqət Rzayeva kimi görkəmli sənətkarlar yetişdi. Onlar Azərbaycan vokal məktəbinin əsasını qoydular və gələcək nəsillər üçün yol açdılar. Xüsusilə Şövkət Məmmədovanın fəaliyyəti qeyd olunmalıdır. O, təkcə görkəmli müğənni deyil, həm də Azərbaycanda ilk peşəkar qadın vokal müəllimi idi.
XX əsrin ortalarında Azərbaycan vokal sənətində yeni bir nəsil yetişdi. Rəşid Behbudov, Bülbül kimi kişi müğənnilərlə yanaşı, Şövkət Ələkbərova, Zeynəb Xanlarova, Flora Kərimova kimi qadın müğənnilər də Azərbaycan musiqisini dünyaya tanıtdılar. Onların hər birinin özünəməxsus səs tembri və ifa tərzi var idi ki, bu da Azərbaycan vokal sənətini daha da zənginləşdirirdi.
Müasir dövrdə Azərbaycan vokal sənətində qadın səsləri öz inkişafını davam etdirir. Klassik ənənələri qoruyub saxlamaqla yanaşı, müasir dünya musiqi tendensiyalarını da mənimsəyən yeni nəsil müğənnilər yetişib. Brilliant Dadaşova, Aygün Kazımova, Röya, Zülfi Adıgözəlova kimi sənətkarlar Azərbaycan musiqisini yeni zirvələrə qaldırıblar.
Eyni zamanda, akademik vokal sahəsində də uğurlar əldə olunub. Fidan və Xuraman Qasımova bacıları, Dinara Əliyeva kimi opera müğənniləri dünya səhnələrində Azərbaycanı layiqincə təmsil edirlər. Onların ifasında Azərbaycan bəstəkarlarının əsərləri dünya dinləyicilərinə çatdırılır.
Müasir dövrdə Azərbaycan vokal sənətində qadın səslərinin daha bir xüsusiyyəti onların janr müxtəlifliyidir. Artıq təkcə muğam və ya estrada ilə məhdudlaşmayan müğənnilər caz, rok, pop və digər janrlarda da uğurla çıxış edirlər. Bu da Azərbaycan musiqisinin dünya musiqi proseslərinə inteqrasiyasını göstərir.
Azərbaycan qadın səslərinin özünəməxsus xüsusiyyətləri var. İlk növbədə, bu səslərin zəngin tembri və geniş diapazonu qeyd olunmalıdır. Azərbaycan qadın müğənniləri həm aşağı, həm də yuxarı registrlərdə eyni rahatlıqla oxuya bilirlər.
Digər bir xüsusiyyət Azərbaycan qadın səslərinin emosionallığıdır. Muğam ifaçılığında bu xüsusilə qabarıq şəkildə özünü göstərir. Müğənni təkcə səsi ilə deyil, bütün varlığı ilə oxuyur, mahnının məzmununu dinləyiciyə çatdırır.
Azərbaycan qadın səslərinin daha bir xüsusiyyəti onların çoxşaxəliliyidir. Eyni müğənni həm muğam, həm xalq mahnıları, həm də müasir estrada nümunələrini eyni ustalıqla ifa edə bilir. Bu, Azərbaycan vokal məktəbinin güclü ənənələrə malik olduğunu göstərir.
Azərbaycan vokal sənətində qadın səslərinin gələcəyi parlaq görünür. Yeni nəsil istedadlı müğənnilər yetişməkdədir ki, onlar klassik ənənələri qoruyub saxlamaqla yanaşı, müasir dünya musiqi tendensiyalarını da mənimsəyirlər.
Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki, son illər Azərbaycanda vokal təhsilinə böyük diqqət yetirilir. Bakı Musiqi Akademiyası, Milli Konservatoriya kimi ali təhsil ocaqlarında gənc istedadlar yetişdirilir. Bu da o deməkdir ki, gələcəkdə Azərbaycan vokal sənətində yeni parlaq ulduzlar meydana çıxacaq.
Eyni zamanda, Azərbaycan qadın müğənnilərinin beynəlxalq arenada da uğurları artmaqdadır. Müxtəlif beynəlxalq müsabiqələrdə, festivallarda Azərbaycan təmsilçiləri uğurla çıxış edirlər. Bu da Azərbaycan vokal məktəbinin dünya standartlarına cavab verdiyini göstərir.
Azərbaycan professional vokal sənətinin ilk qadın nümayəndəsi Şövkət Məmmədova hesab olunur. O, həm də Azərbaycanda ilk peşəkar qadın vokal müəllimi idi.
Azərbaycan operasında ən məşhur qadın səsləri arasında Şövkət Məmmədova, Fatma Muxtarova, Fidan və Xuraman Qasımova bacıları, Dinara Əliyeva kimi sənətkarları qeyd etmək olar.
Muğam ifaçılığında ən tanınmış qadın xanəndələr arasında Zeynəb Xanlarova, Qəndab Quliyeva, Səkinə İsmayılova, Təranə Əliyeva kimi sənətkarları göstərmək olar.
Azərbaycan estrada musiqisində ən məşhur qadın müğənnilər arasında Şövkət Ələkbərova, Flora Kərimova, Brilliant Dadaşova, Aygün Kazımova, Röya kimi sənətkarları qeyd etmək olar.
Azərbaycan qadın səslərinin əsas xüsusiyyətləri arasında zəngin tembr, geniş diapazon, emosionallıq və çoxşaxəlilik qeyd oluna bilər.
Azərbaycanda qadınlar üçün peşəkar vokal təhsili əsasən Bakı Musiqi Akademiyası və Milli Konservatoriyada verilir. Bundan əlavə, bir çox musiqi məktəbləri və özəl studiyalar da vokal dərsləri təklif edir.
Azərbaycan qadın müğənniləri bir çox beynəlxalq uğurlara imza atıblar. Məsələn, Dinara Əliyeva dünyanın ən məşhur opera səhnələrində çıxış edib, Aygün Kazımova "World Music Awards"da mükafata layiq görülüb, Səmra Rəhimli "Eurovision" mahnı müsabiqəsində ölkəmizi təmsil edib.
Azərbaycan vokal sənətində qadın səsləri həmişə xüsusi yer tutub və bu gün də öz əhəmiyyətini qoruyub saxlayır. Klassik ənənələrdən qidalanan, eyni zamanda müasir tendensiyaları mənimsəyən Azərbaycan qadın müğənniləri milli musiqi xəzinəmizi zənginləşdirməyə davam edirlər.
Şövkət Məmmədovadan başlayaraq bu günə qədər uzanan Azərbaycan qadın vokal məktəbi öz ənənələrini qoruyub saxlayır və inkişaf etdirir. Müasir dövrdə də istedadlı gənc müğənnilər yetişir ki, bu da Azərbaycan vokal sənətinin gələcəyinə ümidlə baxmağa əsas verir.
Azərbaycan qadın səslərinin zənginliyi, emosionallığı və çoxşaxəliliyi onları dünya vokal sənətində fərqləndirir. Bu xüsusiyyətlər Azərbaycan musiqisinin özünəməxsusluğunu və bənzərsizliyini bir daha təsdiq edir.
Sonda onu da qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan vokal sənətində qadın səsləri təkcə musiqi sahəsində deyil, ümumiyyətlə mədəniyyətimizin, mənəviyyatımızın ayrılmaz tərkib hissəsidir. Onlar nəsildən-nəslə ötürülən milli-mənəvi dəyərlərimizin daşıyıcıları, Azərbaycan qadınının gözəlliyinin, zərifliyinin və eyni zamanda gücünün təcəssümüdür.