Azərbaycan musiqi sənətinin zəngin irsi və müasir inkişafı vokal ifaçılığının yüksək səviyyəsini tələb edir. Bəstəkarlarımızın əsərlərində rast gəlinən vokal çətinliklər ifaçıların texniki və bədii bacarıqlarının daim təkmilləşdirilməsini zəruri edir. Bu məqalədə Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərində mövcud olan vokal çətinlikləri, onların səbəbləri və həlli yollarını araşdıracağıq.
Azərbaycan vokal məktəbi özünəməxsus ənənələri və ifaçılıq üslubu ilə seçilir. Muğam sənətinin təsiri, xalq mahnılarının melodikası və milli bəstəkarlıq məktəbinin nailiyyətləri bu sahənin inkişafına böyük töhfə vermişdir. Lakin bu zənginlik eyni zamanda müəyyən vokal çətinliklər də yaradır.
Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərində tez-tez rast gəlinən vokal çətinliklər arasında geniş diapazon tələbi, mürəkkəb ritmik quruluşlar, xromatik gedişlər və muğam elementlərinin klassik vokal texnikası ilə sintezi xüsusilə qeyd olunmalıdır. Bu çətinliklərin öhdəsindən gəlmək üçün ifaçılar həm Avropa vokal məktəbinin texnikalarına, həm də milli ifaçılıq ənənələrinə dərindən yiyələnməlidirlər.
Azərbaycan professional musiqisinin banisi Üzeyir Hacıbəylinin əsərləri vokal ifaçılığı baxımından xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Onun opera və romanslarında Şərq və Qərb musiqi ənənələrinin sintezi özünü qabarıq şəkildə büruzə verir. "Leyli və Məcnun" operasında əruz vəzninin vokal partiyalara tətbiqi, "Koroğlu" operasında qəhrəmani obrazların səsləndirilməsi zamanı geniş diapazon və güclü səs tələbi ifaçılar qarşısında ciddi texniki məsələlər qoyur.
Üzeyir bəyin romanslarında, xüsusilə "Sənsiz" və "Sevgili canan" əsərlərində lirik-dramatik ifadə vasitələrinin zənginliyi, melodik xəttin mürəkkəbliyi və emosional dərinlik vokal ifaçılardan yüksək texniki hazırlıq və bədii yetkinlik tələb edir. Bu əsərlərdə muğam intonasiyalarının klassik vokal texnikası ilə uzlaşdırılması xüsusi ustalıq tələb edir.
Qara Qarayevin yaradıcılığı Azərbaycan musiqisində yeni bir mərhələ açdı. Onun vokal əsərlərində müasir bəstəkarlıq texnikalarının tətbiqi ifaçılar qarşısında yeni çağırışlar qoydu. "Yeddi gözəl" baletindən Aişənin ariyası və "Don Kixot" simfonik qravürlərindən Dulsineyenin mahnısı kimi əsərlərdə rast gəlinən mürəkkəb intervallar, qeyri-adi ritmik quruluşlar və harmonik dil ifaçılardan yüksək texniki hazırlıq tələb edir.
Qarayevin vokal əsərlərində tez-tez rast gəlinən politonal və atonal elementlər, xromatizmlər və geniş sıçrayışlar ifaçıların intonasiya dəqiqliyini və səs aparatının çevikliyini sınağa çəkir. Bundan əlavə, bəstəkarın əsərlərində emosional ifadəliliyin dərinliyi və fəlsəfi məzmun ifaçılardan yalnız texniki deyil, həm də yüksək intellektual və bədii hazırlıq tələb edir.
Fikrət Əmirovun yaradıcılığında muğam ənənələrinin simfonik musiqi ilə sintezi özünəməxsus vokal çətinliklər yaradır. Onun "Sevil" operası və "Nizami" baletindən vokal nömrələr xüsusilə mürəkkəb hesab olunur. Bu əsərlərdə muğam intonasiyalarının klassik vokal texnikası ilə uzlaşdırılması, geniş nəfəs tələb edən uzun frazalar və emosional ifadəlilik ifaçılar qarşısında ciddi texniki məsələlər qoyur.
Əmirovun romanslarında, xüsusilə "Gülüm" və "Göygöl" əsərlərində lirik-epik xarakter və milli kolorit vokal ifaçılığının incəliklərini mükəmməl mənimsəməyi tələb edir. Muğam kadensiyalarının klassik vokal üslubu ilə sintezi, melizmatik bəzəklərin dəqiq icrası və mətndəki poetik obrazların musiqidə təcəssümü ifaçılardan həm texniki, həm də bədii ustalıq tələb edir.
Müasir Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərində yeni vokal texnikaların və ifadə vasitələrinin tətbiqi müşahidə olunur. Fərəc Qarayev, Franghiz Əli-Zadə, Azer Dadaşov kimi bəstəkarların əsərlərində avanqard elementlər, qeyri-ənənəvi səs effektləri və mürəkkəb ritmik strukturlar yer alır. Bu cür yeniliklər ifaçılardan ənənəvi vokal texnikalardan kənara çıxmağı və yeni ifadə vasitələrini mənimsəməyi tələb edir.
Müasir əsərlərdə rast gəlinən sprechgesang (danışıq-oxuma), glissando, mikrotonlar və müxtəlif səs effektləri ifaçıların səs aparatının imkanlarını genişləndirir, lakin eyni zamanda ciddi texniki çətinliklər yaradır. Bu çətinliklərin öhdəsindən gəlmək üçün ifaçılar daim öz texnikalarını təkmilləşdirməli, yeni vokal üsulları mənimsəməli və müasir musiqi dilini dərindən anlamalıdırlar.
Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərində rast gəlinən vokal çətinliklər milli musiqi ənənələrinin zənginliyi və müasir bəstəkarlıq texnikalarının sintezindən qaynaqlanır. Bu çətinliklər ifaçılardan yüksək texniki hazırlıq, geniş diapazon, mürəkkəb ritmik və intonasiya quruluşlarına hakim olmaq, muğam elementlərini klassik vokal texnikası ilə uzlaşdırmaq bacarığı tələb edir.
Üzeyir Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov kimi klassik bəstəkarların əsərlərindən tutmuş müasir avanqard nümunələrə qədər, Azərbaycan vokal musiqisi daim inkişaf edir və yeni çağırışlar yaradır. Bu çətinliklərin öhdəsindən gəlmək üçün vokal ifaçılar öz texnikalarını daim təkmilləşdirməli, milli və dünya vokal məktəblərinin ənənələrini mənimsəməli və müasir musiqi dilini dərindən anlamalıdırlar.
Nəticədə, Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərindəki vokal çətinliklər ifaçılıq sənətinin inkişafına təkan verir, yeni ifadə vasitələrinin axtarışına sövq edir və Azərbaycan vokal məktəbinin dünya səviyyəsində tanınmasına və qiymətləndirilməsinə şərait yaradır.